چهارشنبه ۳۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۸
۰ نفر

با وجود سپری شدن بیش از ۱۰ ماه از جنگ غزه، اما تا کنون واکنش‎‌های بسیار محدود و انگشت شماری از برخی چهره‌ها و رهبران دینی و مذهبی در کشورهای عربی علیه جنایت اسرائیل در غزه شاهد بوده ایم.

غزه

همشهری آنلاین: با وجود سپری شدن بیش از ۱۰ ماه از جنگ غزه، اما تا کنون واکنش‎‌های بسیار محدود و انگشت شماری از برخی چهره‌ها و رهبران دینی و مذهبی در کشورهای عربی علیه جنایت اسرائیل در غزه شاهد بوده ایم. موضع گیری و سخنان شیوخ مذهبی در عربستان سعودی و بحرین حکایت از آن دارد که برخلاف فضای افکارعمومی حامی فلسطین در جوامع عربی، اما برخی شیوخ و رهبران مذهبی عربی علیه مقاومت فلسطین موضع گیری کرده‌اند. برخی مواضع دور از انتظار شیوخ سعودی علیه مقاومت فلسطین به شرح ذیل است:

شیخ محمد عیسی السنان: واعظ بحرینی: «ما ترور اسماعیل هنیه را در تهران دیدیم، الحمدالله از شر شما خلاص شدیم و سرزمین غزه از دست شما راحت شد، همینطور مردم غزه. انشاءالله بقیه شما هم به همین سرنوشت دچار شوید و بشریت از دست شما آزاد شود.»

شیخ ماهر بن ظفیر القحطانی، واعظ سعودی: «خدا را شکر می کنیم که مردم را از دست اسماعیل هنیه رهایی داد. کسی که در زمین فساد می کرد و در صدد تفرقه افکنی بین مسلمانان و حاکمان بود. رفتن او مایه آرامش است. بنابراین هیچ کس را نباید سرزنش کرد. مرگ خوارج جای خوشحالی دارد، به ویژه که او مسئول کشته شدن بسیاری از مردم غزه با همکاری با رافضه ها و توطئه با صهیونیست ها بود.»

شیخ عبدالعزیز الرییس، واعظ سعودی: «هرکس مسلمانان را به جهاد دعوت کند، غیر مسلمان است و خیر مسلمانان را نمی‌خواهد، بلکه به دنبال سودجویی برای خود و فرزندانش است. بهترین نمونه آن اتفاقی است که در غزه می‌گذرد. خداوند به ملک سلمان و محمد بن سلمان به خاطر جهاد بزرگشان و تقویت مسلمانان شرق و غرب پاداش دهد. حمایت آنها از این دین بسیار مشهور است و نیاز به مدارک بیشتری ندارد.»

شیخ محمد العیسی، وزیر سابق امور اسلامی عربستان و دبیرکل اتحادیه جهانی اسلام: «ما با ۷ اکتبر (طوفان الاقصی) مخالفیم و بدون شک ۷ اکتبر را محکوم می کنیم. ما مجازات دسته جمعی مردم غزه را محکوم می کنیم، ما باید بین یهودیان به عنوان یک دین و اسرائیلی ها تمایز قائل شویم. دولت حماس فقط نماینده خودش است، و نماینده قانونی فلسطینیان حکومت خودگردان است. ما به دنبال صلح هستیم.»

شیخ حسین بن یحیی معافه، واعظ سعودی: «طوفان الاقصی در واقع سیل شرم و ویرانی است، رسوایی که اخوان‌المسلمین را در این دوران افشا کرد و شکست مطلق و سقوط فاجعه‌بار آنها را نشان داد. حماس یک سازمان تروریستی است و رهبران آن در هتل‌های خارج از غزه از اوقات خود لذت می‌برند، در حالی که برخی از آنها در تونل‌های غزه پنهان می‌شوند و غیرنظامیان را به حال مرگ رها می‌کنند.»

شیخ محمد بن عمر بزمول، واعظ سعودی: «اسلام عادی‌سازی یا گشایش سفارت‌ها با اسرائیل را اگر حاکم منفعتی در آن ببیند، منع نمی‌کند. هیچ مشکلی با عادی سازی وجود ندارد، درست مانند عادی سازی با ایالات متحده، فرانسه و بریتانیا.»

کد خبر 876001
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha